Svensk Solenergi | Start / Press / Pressmeddelanden, debattartiklar / Årets solenergipris till Bengt Stridh och Skanska Sverige AB
2013-04-27

Årets solenergipris till Bengt Stridh och Skanska Sverige AB

Svensk Solenergi delade för tionde gången ut Årets solenergipris i anslutning till sitt årsmöte i Westmanska palatset i Stockholm den 26 april 2013. Prisutdelare var Rainer Brohm, BSW (Bundesverband Solarwirtschaft e.V), Tyskland.

– I år har det inte varit så mycket arbete att få in bra nomineringar, vilket beror på att såväl vår utmärkelse som solenergi börjar bli etablerad, vilket känns väldigt positivt, säger Jan-Olof Dalenbäck, sekreterare i Svensk Solenergi.

Årets anläggning 2012 delades ut till Skanska Sverige AB för Väla Gård med följande jurymotivering:

Tekniskt och estetiskt väl utförda byggnader som på ett förtjänstfullt sätt visar möjligheterna att kombinera låg energianvändning med byggnadsintegrerad solel i nya byggnader. Det faktum att byggnaderna uppförts av SKANSKA och är LEED-certifierade med högsta betyg ger ett stort exponeringsvärde.

Johan Gerklev, miljöchef, Skanska Sverige AB, 010-448 82 15
Åse Togerö, utvecklingsledare miljö, Skanska Sverige AB, 010-448 31 79
Direktnummer för media, 010-448 88 99
Bild från prisutdelningen högupplöst

Hedersomnämnande Årets anläggning 2012 till Karlstad kommun:

Det finns många processer där man kan använda solvärme. Karlstad kommun demonstrerar med Sjöstadverken hur man kan använda solvärme i en process för att utvinna biogas. En tekniskt och estetiskt väl utförd solvärmeanläggning som på ett förtjänstfullt sätt visar hur man kan använda solvärme till annat än bostäder.

Karlstad kommun, 054-540 00 00
Bild Sjöstadverken.

Hedersomnämnande Årets anläggning 2012 till HSB Brf Gasellen i Linköping:

De senaste årens prisfall på solcellsanläggningar har ökat intresset för att, som man säger, ”göra sin egen el”. Brf Gasellen har på ett förtjänstfullt sätt kombinerat översyn av elsystem och takrenoveringsbehov med att installera solcellsmoduler på en del av sina tak. Att en så stor bostadsrättsförening som Gasellen installerar solceller gör den till en viktig förebild för HSBs övriga bostadsrättsföreningar.

Håkan Jutterdal, ordförande Brf Gasellen, 0708-75 68 99
Jaan Israelsson, projektledare HSB Östergötland, 0705-23 33 30
Tomas Eckerud, miljöexpert HSB Östergötland, 0701-61 43 06
Gasellen högupplöst bild. Bild från prisutdelningen högupplöst.

Årets prestation 2012 delades ut till Bengt Stridh med följande jurymotivering:

Den snabba kostnadsutvecklingen och ett ökat intresse för solcellstekniken har lett till ett stort informationsbehov. Bengts blogg utgör här en kunnig och oberoende informationskälla omkring solcellsystemens tekniska utformning, ekonomiska villkor och lagstiftningens begränsningar. Han inte bara bevakar och rapporterar nyheter utan han har också en kritisk hållning och mod att säga ifrån när han menar att det är nödvändigt.

Bengts villablogg
Bild från prisutdelningen högupplöst

Årets jury

Michael Rantil, Energimyndigheten