Svensk Solenergi | Start / Press / Pressmeddelanden, debattartiklar / Debatt: EU behöver ambitiösa energi- och klimatmål
2014-02-13

Debatt: EU behöver ambitiösa energi- och klimatmål

I ett öppet brev uppmanar tjugo representanter från näringsliv och civilsamhälle Fredrik Reinfeldt att driva på för tre ambitiösa och bindande mål i EUs energi- och klimatpaket för 2030.

Öppet brev till statsminister Fredrik Reinfeldt: EUs klimatmål 2030

Stockholm 11 februari 2014

Bäste Fredrik Reinfeldt,

vi är tjugo representanter från både näringsliv och civilsamhälle som vill uppmana dig och regeringen att vara pådrivande för ambitiösa energi- och klimatmål i EU.

Med anledning av onsdagens omröstning i Europaparlamentet vill vi be dig att fatta ett beslut om Sveriges position som respekterar majoriteten av de svenska parlamentarikernas ställningstagande om tre bindande mål på:

• minst 50 % utsläppsminskningar
  • minst 40 % förnybar energi med nationella bindande mål
  • minst 40 % energieffektivisering

Grunden för parlamentarikernas ställningstagande är dels att kunna nå EUs långsiktiga mål till 2050, men också att kunna göra det med stärkt konkurrenskraft, förbättrad leveranssäkerhet, lägre kostnader och ökad sysselsättning som positiva sidoeffekter. Detta samband påvisas bland annat av Europeiska kommissionens egen konsekvensanalys som visar att tre mål har de mest positiva sammantagna effekterna för klimatet, jobben och EUs ekonomi.

Vi är företag och organisationer som genom våra produkter, tjänster och verksamheter tar ett tydligt ansvar för en hållbar utveckling i Sverige och Europa. För att vi som företag ska kunna fortsätta att skapa sysselsättning och göra hållbara satsningar behöver vi tydliga politiska ramverk och långsiktiga spelregler som gäller över mandatperioderna.

För oss är 2030 inte långt borta. Därför uppmanar vi dig att under toppmötet i mars kraftfullt driva en svensk linje som kräver tre bindande, ambitiösa klimatmål för 2030. För ett starkt och hållbart Europa.

Peter Nygren, Arise
Hans Nilsson, Energieffektiviseringsföretagen