Svensk Solenergi | Start / Press / Pressmeddelanden, debattartiklar / Debatt: Framtiden för förnybar energi kräver pragmatisk lösning
2015-06-18

Debatt: Framtiden för förnybar energi kräver pragmatisk lösning

Stoppklossen för fortsatt utbyggnad av förnybar energi ser ut att ha lyfts undan. Regeringens nya proposition om ambitionshöjningen i elcertifikatsystemet är en pragmatisk lösning som skapar bättre förutsättningar för såväl vindkraften som solenergin. Det förutsätter dock att Centerpartiet står fast vid samma lösningsorienterade linje partiet visat under våren.

Vi i förnybarhetsbranschen välkomnar att regeringen i sina diskussioner med Centerpartiet kommit fram till en pragmatisk lösning som gör att den tekniska justeringen och ambitionshöjningen i elcertifikatsystemet kan beslutas i riksdagen i höst. Vi är också positiva till att energiskatteundantaget lyfts ur propositionen och behandlas i höstbudgeten, eftersom det ger tid att förbättra förutsättningarna för solenergin, vilket har varit den stora stötestenen i diskussionen.

Elcertifikatsystemet framgångsrikt

Elcertifikatsystemet har varit mycket framgångsrikt för att snabbt bygga ut den förnybara elproduktionen till en låg kostnad för elkonsumenterna. Sverige är ledande i Europa när det gäller förnybar energi. Regeringens förslag innebär att Sverige sammanlagt finansierar en utbyggnad av totalt 30 TWh förnybar el från sol, vind, biobränslen och vattenkraft under perioden 2003–2020. Det innebär ett sammanlagt tillskott av el som motsvarar mer än 20 procent av förbrukningen i Sverige.

Elcertifikaten är sedan 2012 gemensamma med Norge. Elcertifikaten styr hur mycket förnybar elproduktion som kommer att byggas ut. Marknaden bestämmer fördelningen mellan länderna och vilka kraftslag. Utan regeringens förslag blir det svårare att upprätthålla den snabba utbyggnaden som skett de senaste åren. Infrastruktursatsningar är viktiga för fortsatt välstånd och energisektorn är en samhällsmotor. Med 300 miljarder kronor investerade de senaste sju åren svarar energisektorn för 40 procent av alla industriinvesteringar (enligt Svensk Energi). En fortsatt snabb utbyggnadstakt behövs eftersom behovet av ny kraftproduktion aldrig varit större i världen än i dag.

Storskalig produktion av förnybar el på lika villkor

Tillsammans representerar våra föreningar större delen av den förnybara elproduktionen i Sverige och vi är alla överens om att en begränsning av skattefriheten är bra för ny storskalig förnybar energiproduktion. I dagens lagstiftning finns en obegränsad skattefrihet för egenproducerad vindkraft, medan annan förnybar energi har en begränsning. Regeringens förslag om att skattefriheten ska begränsas även för vindkraft är bra och betyder att all storskalig produktion av förnybar el kan ske på lika villkor. Att småskalig enskild produktion av förnybar el såsom solenergi även i fortsättningen kommer att vara skattebefriad ser vi givetvis positivt på.

Förnybar el som kan ersätta el från fossila källor

Mänskligheten står inför en ödesfråga. För att förhindra de värsta klimatscenarierna behöver de globala utsläppen minska snabbt. Produktionen av el med fossila bränslen måste begränsas. Sverige och Norge kan med en ökande förnybar produktion exportera förnybar el som kan ersätta el från fossila källor. Därför är det viktigt att regeringen och Centerpartiet står fast vid den lösning man nu kommit fram till och röstar igenom propositionen om elcertifikatsystemet i riksdagen.

Politiska låsningar får inte stoppa utvecklingen mot mer förnybar energi.

Charlotte Unger, vd, Svensk Vindenergi

Jan-Olof Dalenbäck, sekreterare, Svensk Solenergi