Svensk Solenergi | Start / Press / Pressmeddelanden, debattartiklar / Nominerade till Årets solenergipris
2013-04-25

Nominerade till Årets solenergipris

Svensk Solenergi delar för tionde gången ut ”Årets solenergipris” i anslutning till sitt årsmöte i Westmanska palatset i Stockholm.

– Precis som förra året fick vi in fler än tio kvalificerade nomineringar så det var ingen enkel uppgift för juryn att välja ut pristagarna, säger Jan-Olof Dalenbäck, sekreterare i Svensk Solenergi.

Till Årets anläggning 2012 har bland andra följande anläggningar nominerats

Väla Gård i Helsingborg. Nya byggnader med låg energianvändning, takintegrerade solcellsmoduler och i övrigt höga ambitioner att minska byggnaders miljöpåverkan (Skanska Sverige AB).

Solcellspark på Österlen, den hittills största anläggningen i Sverige med 440 kW effekt (Österlenvind AB). Solcellspark i Glava, uppförd av Glava Energy Center i samarbete med Fortum och ABB (Glava Energy Center).

Företagslokal i Herrljunga med arkitektoniskt väl integrerade solcellsmoduler (Terazzo AB). Solcellsanläggning som uppförts i anslutning till takrenovering i Skäggetorp, Linköping. En bra förebild för andra bostadsrättsföreningar (HSB Brf Gasellen).

Solvärmedriven kylanläggning i Kv. Loen (Sveriges Fastighetsverk). Sjöstadverken i Karlstad, en anläggning där man använder takintegrerade solfångare för värme i en biogasanläggning (Karlstad kommun). Pilgårdens äldreboende i Lilla Edet. Närvärmecentral där man kombinerar pelletpanna och takintegrerade solfångare för värmeförsörjning (LEIF AB).

”Årets anläggning” avser en anläggning som kan marknadsföras som ett bra exempel och ges till den som låtit uppföra anläggningen (anläggningsägare). Juryn ska beakta såväl ekonomi som tekniskt utförande. Avser såväl solvärme- som solelanläggningar, varför man kan överväga att dela ut två pris alternativt dela ut ett eller flera omnämnande.”

Prisceremonin hålls kl. 13.00 fredag 26 april i Westmanska palatset, Holländargatan 17, Stockholm. Prisutdelare är Rainer Brohm, Bundesverband Solarwirtshaft (BSW), Svensk Solenergis motsvarighet i Tyskland.

Jan-Olof Dalenbäck, sekreterare, Svensk Solenergi, 070-537 31 53

Bilder för fri användning i redaktionella sammanhang.
Ange www.svensksolenergi.se.

Solcellsanläggning Terazzo - högupplöst

Solcellsmontage Glava, Fortum – högupplöst

Solkylanläggning Kv. Loen – högupplöst

Solvärme Pilgården Lilla Edet

Solvärme Sjöstadsverken, Karlstad – högupplöst

Solpark och vind, Österlen – högupplöst

Bilder för fri användning i redaktionella sammanhang.
Ange www.svensksolenergi.se.