Konsumentverket anser att det förekommer brister rörande kvalificering (förklaring/motivering) vid miljöpåståenden i solcellsbranschen. De menar att vaga och otydliga miljöpåståenden används utan tydlig förklaring, och tycker att tydliga formuleringar, som "förnybar elproduktion", ska användas i stället för exempelvis "hållbar".
Konsumentverket skriver att det finns en tendens att använda vaga uttryck innehållande orden "ren" eller "grön" i stället för "förnybar elproduktion", vilket antagligen avses. Vid användning av vaga uttryck måste dessa kvalificeras då konsumenter annars kan tro att det inte föreligger någon miljöpåverkan. Förklaringen ska finnas i direkt anslutning till miljöpåståendet och skälet till påståendet måste framgå.
De skriver också att miljöpåståenden måste hållas aktuella och att eventuella jämförelser ska vara tydliga. Samtidigt refererar Konsumentverket själva i sin text till en källa med data som är omkring 20 år gammal, som säger att utsläppen per kilowattimme solel motsvarar 41 gram CO2-ekvivalenter. Solelens klimatavtryck i Sverige är i de flesta fall betydligt lägre och det går därför att visa att solel ofta gör klimatnytta. Läs mer om solelens klimatavtryck här.
Granskningen som genomförts var tematisk, vilket innebär att kartläggning och bedömning görs av en eller flera frågor. Specifika bolags marknadsföring pekas aldrig ut i en sådan granskning. Hela branschen har nu i stället möjlighet att rätta eventuella brister i sin marknadsföring. Om Konsumentverket vid sin uppföljning däremot märker att det förekommer brister kan enskilda tillsynsärenden öppnas.
Läs mer om Konsumentverkets genomgång av solbranschens marknadsföring här.
Här finns Konsumentverkets information rörande marknadsföring och miljöpåståenden i reklam.
Svensk Solenergi har bett myndigheten presentera studien och sina tankar för branschen på ett webbinarium och/eller på scenen på Elmia Solar i februari, men myndigheten har avböjt.