REPowerEU-paketet
Den 18 maj återkom EU med sitt utvecklade REPowerEU-paket. Här finns en särskilt intressant passage om att förnybar energi ska anses vara ett ”overriding public interest” vilket skulle kunna göra stor skillnad i tillståndsprocesserna.
Rent allmänt är det osäkert hur stor betydelse de konkreta förslagen i slutändan får, men de visar EU-kommissionens inriktning och stärker därmed caset för all förnybar elproduktion.
o Förnybartmålet föreslås öka till 45 % 2030, en ökning från det tidigare målet på 40 %. (Ingen direkt praktisk betydelse här i Sverige.)
o Solkraft framhålls som en av de snabbaste teknikerna att bygga ut, och ett ”REPowerEU-mål” föreslås på över 320 GW nya installationer till 2025, det vill säga dubbelt så mycket som i dag.
o Som en del i den ökade solambitionen presenterar kommissionen dels ”the EU solar strategy”, dels ”the European Solar Rooftop Initiative” med “legally binding EU solar rooftop obligation for certain categories of buildings”, två intressanta tillägg till förnybartdirektivet som “operationalises the principle of renewable energy as an overriding public interest” och “introduces the designation of ‘go-to’ areas”.
o Tillägget om ”go to”-områden, “a specific location, whether on land or sea, which has been designated by a Member State as particularly suitable for the installation of plants for the production of energy from renewable sources, other than biomass combustion plants”. För sådana områden får tillståndsprocessen inte överstiga ett år.
o Tillägget om ”Overriding public interest” skulle kunna få betydelse, beroende på vad som faktiskt avses (vilka avgränsningar som görs) och hur det tolkas i praktiken. Om det skulle betyda att förnybar energi generellt ska viktas högre än andra intressen kan det bli viktigt i tillståndsprocessen. I den nya artikeln anges att energiproduktion (samt elnät och lagring) ska vara “the overriding public interest” “when balancing legal interests in the individual cases for the purposes of” och så räknas ett antal artiklar i art- och habitatdirektivet, fågeldirektivet och vattendirektivet upp.
Article 16d
Overriding public interest
By [three months from entry into force], until climate neutrality is achieved, Member States shall ensure that, in the permit-granting process, the planning, construction and operation of plants for the production of energy from renewable sources, their connection to the grid and the related grid itself and storage assets are presumed as being in the overriding public interest and serving public health and safety when balancing legal interests in the individual cases for the purposes of Articles 6(4) and 16(1)(c) of Directive 92/43/EEC, Article 4(7) of Directive 2000/60/EC and Article 9(1)(a) of Directive 2009/147/EC.’
o Att medlemsländerna ”should undertake a mapping exercise to identify appropriate locations for renewable energy installations needed to collectively achieve the revised EU 2030 renewable energy target. They should also designate the renewable go-to areas in which permitting will be simpler and faster than elsewhere”.
o Att tidigare industri- och gruvområden kan vara särskilt lämpliga för solenergi, men man framhåller också följande kring jordbruksmark:
- “In particular, under certain conditions, the agricultural use of land can be combined with solar generation in so-called agrivoltaics (or agri-PV). The two activities can establish synergies, whereby PV systems can contribute to crop protection and yield stabilization with agriculture remaining the primary use of the land area. Member States should consider incentives for the development of agri-PV while designing their National Strategic Plans for the Common Agricultural Policy, as well as their support frameworks for solar energy (e.g. through the integration of agri-PV in renewable energy tenders). It is also worth noting that, in the agricultural sector, State aid rules allow investment aid to sustainable energy.”
o Att “permit-granting procedures for the installation of solar energy equipment in rooftops and other structures created for purposes different than solar energy production should be limited to three months”
Svensk Solenergi bevakar lagstiftningsförslaget REPowerEU samt direktiven om förnybar energi (RED), energieffektivisering (EED) och byggnaders energiprestanda (EPBD).
Remissförfarandet har den 19e augusti som sista dag att inkomma med skriftliga synpunkter. Se inbjudan till remissmötet i detta inlägg för mer information.
Ni hittar förslagen här.