Den 7 juli publicerade Boverket slutredovisningen av sitt regeringsuppdrag om implementeringen av solcellskrav på nya och vissa befintliga byggnader i EU.
Slutredovisningen innehåller inga förslag på föreskrifter, vilket är anmärkningsvärt eftersom myndigheten tidigare utlovat sådana. Istället uppger Boverket nu att de inväntar regeringens förslag på lagstiftning innan de själva föreslår eventuella föreskrifter. Att de väljer att vänta på regeringen innebär att regeringen kan komma att flytta delar av direktivet upp till förordnings- och lagnivå (regering & riksdag) i stället för föreskriftsnivå (myndighet). Då får regeringen mer kontroll över implementeringen av direktivet. Boverket har tidigare föreslagit att direktivet ska vara på föreskriftsnivå.
Solcellskraven i EPBD-direktivet finns i fem artiklar:
Artikel 10.1 innebär krav på att nya byggnader optimeras för solkraftsproduktion.
Artikel 10.2 rör snabbare byråkrati kring installation av solceller (redan implementerat i Sverige, enligt Boverket).
Artikel 10.3 rör krav på att installera solceller på nya byggnader och vissa befintliga byggnader när installationen är tekniskt lämplig samt ekonomiskt och funktionellt genomförbar.
Artikel 10.4 kräver av medlemsstaten att ta fram nationella kriterier för direktivets genomförande och eventuella undantag.
Artikel 10.5 rör etablerandet av ett möjliggörande administrativt ramverk för solkraft.
Här är en sammanställning av Boverkets slutredovisning uppdelat på artiklarna i direktivet. Svensk Solenergis synpunkter på utredningen hittar du här.
10.1
Boverket ämnar ta fram en föreskrift för vad som gör en ny byggnad optimerad för solkraft. Den ska vara så generell och löst styrd som möjligt.
10.2
Boverket gör bedömningen att kraven från direktivet uppfylls i 4. kap Ellagen.
10.3
Boverket anser att individuella bedömningar ska göras för byggnader som omfattas av direktivet. De kommer alltså inte sätta upp några generella krav på storlek av anläggningen eller vilken typ av teknik som ska användas. Vad som är en lämplig installation vägleds av kraven på teknisk, ekonomisk och funktionell genomförbarhet. Boverket ämnar reglera i föreskrift vad teknisk, ekonomisk och funktionell genomförbarhet innebär. De kommer också ta fram en föreskrift för kraven på de byggnader som enligt direktivet ska förses med solceller.
10.4
Boverket har studerat hur elsystemet skulle påverkas av direktivet och gjort lönsamhetskalkyler för olika byggnader. Enligt deras bedömning har installationer på vissa byggnader (primärt mindre) låg sannolikhet för att bli lönsamma. De menar att krav på att utreda byggnader för lämplighet inte bör ställas om det är hög risk för att utredningen leder till att solceller inte är lönsamma. Slutredovisningen saknar en redovisning av lönsamhetskalkylerna, vilket är problematiskt. Boverket ämnar alltså potentiellt att undanta många "olönsamma" byggnader helt från direktivet, utan att visa hur de avgör vad som är lönsamt eller inte.
Boverket bedömer både elnät och elsystem som stabila. Avvägningar för dessa utgör inget godtagbart undantag, enligt Boverket, utom på platser där elnätet är särskilt svagt. Svensk Solenergi håller med myndighetens bedömning om att elnät och elsystem i Sverige är så stabila att de inte bör få utgöra skäl till undantag från kraven.
10.5
Boverkets bedömning är att inga nya lagändringar eller regler behöver tas fram för att administrativt eller finansiellt stödja solkraften. De menar att befintliga regleringar och offentliga initiativ för att främja solkraft räcker.
Det är olyckligt att Boverket lyfter gränsen på 500 kW som en möjliggörande subvention, när den i praktiken stävjar mycket av solkraftsutvecklingen på större byggnader som omfattas av direktivet. Gränsen borde tas bort helt så att alla i Sverige slipper betala skatt på egenanvänd el.
Vad händer nu?
Föreskrifterna kommer att meddelas efter att regeringen har skickat en lagrådsremiss, ett förslag på lagar som ska implementeras i Sverige. I lagrådsremissen kommer tydligt framgå om det blir Boverket som får ta fram föreskrifter om direktivet eller om det hamnar på annan nivå.
Arbetet med solcellskraven måste vara färdigt senast den 29 maj 2026, då medlemstater i EU har två år på sig att implementera unionens direktiv.